Deel 2: Citytrip New York

Memorial voor John Lennon, Central Park

Memorial voor John Lennon: Strawberry Fields, Central Park

In mei 2012 zijn we met het hele gezin naar New York geweest. Vorige week heb ik jullie al verteld over de eerste twee dagen die vol bezienswaardigheden zaten. Heb je deel 1 gemist? Klik dan op: Citytrip naar New York

Memorial John Lennon

Dag 3: Ik weet nog dat ik in 1980 naar school fietste toen een vriendin me ontroerd vertelde dat John Lennon de avond ervoor in Central Park, New York was vermoord. Ik was geen grote fan maar de wereld stond naar mijn gevoel even stil. Naar de plaat: Imagine die kort na zijn dood hoog op de hitlijsten stond, is zijn gedenkplaats vernoemd. De grote cirkel van mozaïksteentjes ligt op de plaats waar hij destijds het leven liet, vlakbij de Dakota Appartments, waar hij woonde. Dit gedeelte van het Central Park heeft de naam  Strawberry fields gekregen, vernoemd naar een grote hit van the Beatles. Het was na Ground Zero ook zeker bijzonder om hier te staan. Toen we om ons heen keken zagen we veel bankjes staan waar koperen plaatjes op zijn bevestigd met nog meer namen van overleden mensen. Zijn die hier ook om het leven gekomen? Central Park is tegenwoordig anders net zo veilig als de rest van New York.

American Museum of Natural History

The American Museum of Natural History

Nadien gingen we naar the American Museum of Natural History dat vlakbij Central Park ligt. Het is vooral bekend van de film ‘Night at the Museum’ Een enorm complex wat zelfs in één dag nog niet helemaal te zien is. Maar de jongens waren verrukt bij het zien van de echte skeletten van dinosaurussen en andere prehistorische dieren. Er stonden een grote meteoriet en ontelbaar opgezette wilde dieren. Ook werden veel verschillende culturen uitgebeeld in prachtige 3D decors.  Het was schitterend maar ook vermoeiend, die jetlag was er namelijk ook nog!

American Museum of Natural History: dinosaurus skelet

Een van de vele prehistorische skeletten in het museum

Aan het einde van deze dag zijn we In het Hardrock Café op Times Square gaan winkelen en eten. Nadien trok het middelpunt van Times Square ons weer als een magneet naar zich toe. Onze oudste zoon ging nog op de foto met een levend vrijheidsbeeld, alles kan in Amerika!

Hardrock café, Times Square New York

Levend vrijheidsbeeld op Times Square

China Town en Brooklyn Bridge

Dag 4: Deze dag zijn we met de metro naar China Town gereisd. De Chinezen hadden al vroeg hun exotische groenten, fruit en vissoorten op de stoepjes uitgestald. De omvang van China Town is echter niet zo groot, dus waren we er al snel doorheen gewandeld. Van daaruit wandelden we naar de Brooklyn Bridge waar we twee dagen eerder onderdoor zijn gevaren. Geweldig om hier overheen te lopen en tussen de vele staalkabels foto’s te maken. We zijn hem echter niet helemaal overgestoken naar Brooklyn omdat we nog een bezoek wilden brengen aan de City Hall en andere bekende gebouwen van dichtbij wilden bekijken zoals: the Court House en the Woolworth Building.

Brooklyn Bridge

St. Paul’s Chapel, Wall Street en the Vietnam Memorial

We bevonden ons inmiddels weer in het zuiden van New York, vlakbij Ground Zero. Er was gelegenheid om de St. Paul’s Chapel te bekijken die ondanks dat deze dichtbij de Twin Towers stond, tijdens 9/11 overeind was gebleven. Dit was het toevluchtsoord geweest voor veel hulpverleners. Nu hangen er nog de opsporingsberichten vol hoop en verdriet die door nabestaanden van de slachtoffers zijn achtergelaten. Ook honderden insignes van politie en brandweer van over heel de wereld die hier hun medeleven hebben getoond.

Daarna bezochten we na een lange zoektocht het Vietnam memorial. We waren er al een paar keer aan voorbij gelopen. Op een muur van glazen stenen staan persoonlijke teksten uit brieven van Amerikaanse soldaten die destijds in Vietnam zijn omgekomen. Jee, wat een verdriet allemaal maar wat mooi dat er ook hier aandacht is voor de nabestaanden.

Vietnam memorial New York

Vietnam memorial

Vlakbij ligt Wall Street, the financial district. Ook daar wilden we wel eens doorheen wandelen voordat we weer de metro terug namen naar Manhattan. Ik wilde gaan winkelen bij Macy’s, het wereldberoemde warenhuis. Toch ondervond ik al snel dat de mode daar ietsje achterloopt op die van Nederland. Maar de jongens hebben er toch wel een paar toffe motorcross-shirts gescoord die in ons land niet zijn te verkrijgen.

Ook deze dag sloten we af met een laatste avond op Times Square.

Bloomingdale’s en Central Park

Dag 5: We namen een gele taxi naar Bloomingdale’s. Ook zo’n gigantisch warenhuis dat je bezocht moet hebben als je naar deze stad gaat. Toch was de rit in the yellow cab zoveel indrukwekkender. De taxichauffeur vertelde veel over de Nederlandse geschiedenis in New York. Over de Nederlandse invloeden in deze stad.

Central Park

Na Bloomingdale’s liepen we richting Central Park. Hoe dieper je het park inloopt, hoe meer de drukte van de stad wegebt. Alleen de statige, hoge wolkenkrabbers, zoals het CNN gebouw die boven de bomen uitsteken herinneren je aan een park middenin in een wereldstad. Er is veel leven hier. Veel straatverkopers, muzikanten en sporters. Er is ook een dierentuin. Dit park van 2,5 mijlen lang en 0,5 mijl breed biedt voor elk wat wils. We hebben het nog niet voor de helft gezien en beleefd want daarvoor ontbrak de tijd. We moesten namelijk weer richting het hotel, waar aan het einde van de dag de shuttlebus ons op kwam halen. Deze rit ging dwars door de stad richting het vliegveld. Met een koffer waarin Amerikaanse kleding, een fototoestel bomvol foto’s en een hoofd vol mooie herinneringen gingen we weer huiswaarts. Het was onvergetelijk maar we waren wel moe van alle indrukken en drukte die deze stad ons had gegeven. Vijf dagen was daarom echt even genoeg.

Enkele dagen later, inmiddels thuis weer tot rust gekomen, viel er een onverwacht weemoedig gevoel over me heen. Mijn jongste zoon kon het precies onder woorden brengen: ‘Wat is Nederland toch saai, hè mam? Ik heb heimwee naar New York.’ Ik knikte begripvol. Eigenlijk hebben we dat gevoel na vijf jaar nog steeds.

Geplaatst op 18 maart 2017, in Er op uit, Home en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.